Det här är de senaste kökstrenderna
Boras grundare, Willi Bruckbauer, ger dig de senaste kökstrenderna.
Willi Bruckbauer är sjätte generationens snickare. Som ägare av Werkhaus köksstudio i Raubling har denna bayrare varit medveten om och tagit hänsyn till sina kunders önskemål i årtionden. Utan dessa erfarenheter och hans analys av vad som motiverar människor att förnya köket skulle han aldrig ha uppfunnit BORA downdraft-system med innovativa bänkfläktar.
BORAs fläktar, som nu säljs i nestan 60 länder över hela världen, har funnits på marknaden i över tio år, och Willi Bruckbauers vision är densamma idag som när han startade: slutet för fläktkåpan. Willi betraktas som en innovatör och en driftig person som har förvandlat bänkfläktar från en nischmarknad till en massprodukt. Här erbjuder experten sin syn på de senaste kökstrenderna och framtidens kök.
Köket har blivit en livsstil!
”Köket är mer av en livsstil än någonsin. Och i och med det även mer personligt än någonsin. Jag upplever det vid nästan alla kundbesök nuförtiden. Standardlösningar hör till det förgångna, kunderna vill ha något extraordinärt, även om de endast har en liten budget. Idén om att tillverka lösningar som går utanför de standarder som stora bolag erbjuder har aldrig varit mer efterfrågad. Det finns en önskan om att vara annorlunda och få unika lösningar i de senaste kökstrenderna– och vi kan se att det är en global trend. Det är också i linje med BORAs anda: innovation, mod och visionen om slutet på fläktkåpan.
Göra det trevligare i köket
Jag utvecklar saker för att jag vill göra det trevligare för människor i köket. Det är trots allt en plats fylld av känslor, dofter, smaker och social samvaro. En plats där människor möts med en önskan om en hög livskvalitet. En plats där många vill uttrycka sin personlighet, eftersom det är det viktigaste rummet i hemmet för dem, eller med andra ord deras verkliga hem. Jag vill ge dem de tekniska och kreativa möjligheter som behövs för att göra denna speciella plats så attraktiv som möjligt samtidigt som man även erbjuder maximal effektivitet i de senaste kökstrenderna.
Vart är trenden på väg?
Som den senaste utvecklingen inom fastighetssektorn tydligt visar håller livet i innerstan på att bli mer attraktivt inte bara för singlar utan även för familjer och äldre. Det innebär att städerna blir trånga. Kombinationen av små kök, mindre utrymme och stigande kostnader skapar ett behov av kreativa lösningar. Det krävs uppfinningsrikedom: vem vill överbelamra köket visuellt med en klumpig fläktkåpa? Less is more – förutsatt att det är väl igenomtänkt och omsorgsfullt designat.
En av de viktigaste frågorna kommer att vara hur utrymmet kan användas på ett smart sätt i hem som ofta har öppen planlösning. Hur kan man skapa en smart och elegant design som också är tekniskt effektiv på bara några kvadratmeter? Resultatet: trenden som vi har satt förblir obruten, då BORA downdraft ger stor frihet även för små områden och har etablerat sig som en magnet för den märkesmedvetna. Jag tror att vi är långt ifrån kulmen på den marknadsutvecklingen.
Att vilja vara unik i de senaste kökstrenderna
Idag spelar design en större roll i köpbesluten än tidigare. Trenden att vilja vara unik innebär också större fragmentering. Jag ser att kunderna är mer villiga att experimentera och prova nya saker: från allra första början har vi lyckats vinna över tusentals människor med vårt koncept med en bänkfläkt med ångsug och vill fortsätta att vara banbrytande i vår utveckling.
Vi har kunnat visa vår förmåga till nyskapande med den nya BORA Professional 2.0, exempelvis med flytande köksöar och nu med BORA Pure bänkfläkt – systemet för varje kök.
Andra visuella höjdpunkter från BORA: BORA Basic all black imponerar med ett matt, svart inströmingsmunstycke med ett coolt, elegant och diskret utförande i rostfritt stål som passar perfekt i miljön för de senaste kökstrenderna. Det utstrålar en viss nonchalans – den perfekta matchningen för den populära industriella stilen. Svart är den senaste heta trenden. Men det är inte allt: BORA Pure gör att kunden kan vara kreativ, med sex färgval som gör att man förverkliga individuella designplaner.
Behovet av enkla lösningar även i komplicerade förhållanden
I en högteknologisk framtid kommer en sak att bli ännu viktigare: behovet av enkla lösningar även i komplicerade förhållanden. Trots all teknologi älskar även krävande kunder att hålla det enkelt i de senaste kökstrenderna. Och alla som ser hur BORAs bänkfläktar fungerar för första gången brukar bli förundrade och tänka: ”Wow, det fungerar verkligen. Nu förstår jag hur!” Jag tror att det är anledningen till vår globala framgång.
Pådrivare inom innovation
Vi märker att kunder och distributionspartner idag uppfattar BORA både som originellt och en synonym för bänkfläktar. Inom fastighetssektorn behandlas vi som ett nytt prestigefyllt objekt även för de mest krävande projekt och morgondagens bostadsköpare. Jag tror att kunder och inredningsdesigner, trots all teknologi, litar på beprövad kvalitet som bygger på erfarenhet inom hantverk och de senaste kökstrenderna. Det lönar sig för oss: inom vårt segment betraktas vi som en uppskattad tänkare och pådrivare inom innovation.”
Om BORA:
Sedan 2007 har BORA Lüftungstechnik GmbH, med huvudkvarter i Raubling, Övre Bayern, framgångsrikt utvecklat och sålt bänkfläktsystem som suger in ånga nedåt tack vare användningen av patenterad teknologi. De innovativa produktlinjerna BORA Pure, BORA Basic, BORA Classic och BORA Professional bänkfläkt finns i 60 länder över hela världen.
En vision: slutet på fläktkåpan
BORAs grundare Willi Bruckbauer har en vision: slutet på fläktkåpan. Den patenterade produkten som han har utvecklat ger många fördelar: de högkvalitativa fläktsystemen är mer effektiva än konventionella fläktkåpor, väldigt tysta, energisparande och enkla att rengöra. De ger maximal frihet i designen av kök och ger fri sikt.
Utmärkelser
Utmärkt, BORA! Företaget fick sin första utmärkelse på innovationstävlingen 365 Orte im Land der Ideen (365 orter i idéernas land) år 2009, åtföljt av det tyska entreprenörspriset Deutscher Gründerpreis, red dot awards, Plus X Awards, German Design Awards, Iconic Award, German Brand Award, Good Design Award med flera.
Frågar om BORA?