Bilde av BORA benkeventilator i kjøkken - foto: @ireneslundephotography for @bonum.no

De flesta kommer en eller flera gånger i livet att sälja sin bostad. Vare sig du lever på att sälja bostäder eller bara säljer din egen bostad vid några tillfällen i livet är det nyttigt att veta vad som är viktigt för dagens – och inte minst – morgondagens bostadsköpare.

Innan vi delar in morgondagens bostadsköpare i två grupper – de unga och de äldre – ska vi titta lite på vad som är gemensamt för båda grupper.

 

Kräsna bostadsköpare

Morgondagens bostadsköpare är först och främst kräsna. Vi lever i ett av världens rikaste länder och har vant oss vid att allt ska vara perfekt. Interiörtips säljer som aldrig förr och vi lägger allt mer pengar på våra egna hem.

Autentiska och hållbara material är viktiga. Förstklassiga och solida material med lång livslängd är viktiga för alla åldersgrupper.

Kräsenheten handlar inte bara om perfekt finish och trendig inredning, utan tekniska finesser och nymodigheter är också viktiga för bostadsköpare.

Smarta lösningar och utrustning som gör vardagen enklare blir ständigt viktigare. I framtidens kök får vi exempelvis helt nya och intelligenta sätt att förvara mat på, vilket kommer att minska matsvinnet. Lösningar som betraktas som lyx i dag kommer att vara standardlösningar om några år, som multifunktionella kranar som ger både kokande, filtrerat och kolsyrat vatten, eller spisplattor med integrerad fläkt. Fläktkåpans tid är snart förbi och den kommer snart att betraktas som gammeldags.

Urbanisering

Människor dras mot städerna – också här i Skandinavien. Vad är viktigt för dessa nya stadsbor? Sociala zoner i bostäderna blir allt viktigare i och med trenden med förtätning och urbanisering. Platser där människor samlas, både innanför och utanför hemmets fyra väggar.

I denna förtätning ingår också den gröna vågen, även kallad biofili. I städer världen över tillämpas gröna strategier och konkreta mål gällande tätheten i gröna zoner, fickor där det odlas mat och planteras träd.

 

Äldre bostadsköpare

Tendensen går mot att den äldre åldersgruppen önskar sig mindre bostäder än vad de tidigare önskat. Interiör-trenden går från LIVING BIGGER till LIVING BETTER. Kompakta lösningar. Lägenheterna som byggs med målgruppen 50+ blir därför mindre.

Detta öppnar också upp för nya boendeformer. Vi kommer att se fler kollektiv där vänner vill bo tillsammans och ha större och fler gemensamma utrymmen och därmed mindre egna rum.

Vi kommer att se fler flexibla rum med fler funktioner. Gränsen mellan ute och inne suddas ut.

Denna grupp vill ha det bra på ålderns höst och söker gröna och kulturella stadsdelar. De är kräsna vad gäller individuella lösningar.

Unga:

En stor skillnad mot de äldre bostadsköparna är de unga köparnas budget och ekonomiska ramar. Men de unga är också kräsna på sitt sätt. Här kommer nya typer av bostäder att komma starkt. Den digitala förändringen lär oss nya sätt att hantera utmaningar på – delningsekonomin kanske kommer att ta sig uttryck i delade bostäder. Nya familjestrukturer ger oss nya boendeformer som passar för de nya familjerna.

Hållbarhet och gröna lösningar blir ständigt viktigare och vanligare. Plats att odla – och gärna odla tillsammans – och laddstationer för elbilar och elcyklar är exempel på det som kommer.

 

 

Slutsats

Världen utvecklas och i vår del av världen krävs det allt mer för att sticka ut. Det viktigaste för dig som bostadssäljare är att TA KÖPARNA PÅ ALLVAR. Förståelse för nya behov och boendeformer är avgörande för att kunna utveckla bra projekt i många områden.

 

Lycka till med ditt bostadsprojekt och din bostadsförsäljning.

 

Frågar om BORA?

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.