Centrum för INNOVATION – BORAs ledning ligger här
Kom med i BORAs eget testlaboratorium, centrum för INNOVATION. BORAs ledning ligger här.
Innovatörerna i BORAs tekniska avdelning testar sina idéer och produkter här hvor allt fokus ligger på bänkfläktar och att alltid vara ”bäst i klassen.”
Molnen ligger fortfarande för lågt för att vi ska kunna se de omgivande bergstopparna, men utsikten över det alpina landskapet är ändå ganska imponerande. I Niederndorf, omgiven av dessa unika berg i Unterinntal, hittar vi BORA:s nya företagsbyggnad.
Här tycks ingenting ha lämnats till slumpen. Kombinationen av modern arkitektur, trä och glas ger byggnaden ett stilfullt, tidlöst utseende som går igen även på insidan.
Centrum för INNOVATION
På bottenvåningen, precis intill foajén, har en stor mängd teknik harmoniskt integrerats i ett lika stort som soligt rum. Här i BORA:s testanläggningar hittar vi teststationer och laboratorier, samtliga utrustade med de senaste mätinstrumenten, kamerorna och datorsystemen, samt 3D-skrivare, svarvar och fräsmaskiner, moderna CNC-maskiner och ett brett utbud av verktyg och material som behövs för att skapa nya prototyper.
Endast 35 av 50 anställda från BORA:s teknik- och utvecklingsavdelning har tillgång till laboratoriet, som kan sägas vara mekanik-, elektronik-, data- och systemingenjörernas ”lekplats”. För att bäst kunna testa olika utvecklingsprocesser har BORA beslutat att testa de viktigaste prestandakriterierna för sina produkter på plats. Innan de flyttade in i den nya företagsbyggnaden gjordes fortfarande många mätningar externt, och teamet kunde få vänta tre till fem veckor på ett resultat. Det är en avgörande skillnad jämfört med den aktuella handläggningstiden på två dagar.
Teknikerna har på många sätt nytta av möjligheten att aktivt kunna arbeta med utformningen av testfaserna. Det handlar inte bara om objektiva mätdatanivåer. Experimentella prover och prototyper spelar också in. Det här skapar utrymme för kreativitet. För varje ny produktidé definieras så kallade ”grindar” som utgör milstolpar i utvecklingsprocessen. Innan utvecklarna går vidare till nästa steg bestämmer de vid varje ”gate” om projektet har tillräcklig potential för att drivas vidare. För att avgöra detta har man till sin hjälp tidigare fastställda kriterier och resultat. Utöver luftflöde är ljudnivå ett av de viktigaste kriterierna inom produktutvecklingen.
Kontinuerlig förbättring
Liksom fettfiltreringsnivå, uppsamlingskvot och produktresistens vid olika temperaturer. Alltså finns det, förutom en luftflödes- och tryckmotståndstestbänk också ett klimatrum och ett provkök. I källaren finns även ett rum som har fyra meter i takhöjd och där man mäter ljud. I detta ljudisolerade, bunkerliknande rum hittar vi en träkonstruktion där man installerar olika BORA-system, samt mikrofoner och en digital ljudmätare.
Här arbetar teamet kontinuerligt med att utveckla innovativa lösningar baserat på kundernas feedback. Med hjälp av dessa pågående analyser och simuleringar har de senaste månadernas arbete resulterat i ett nytt, andra generationens premiumångsugssystem: BORA Classic 2.0 bänkfläkt och BORA PURE, en kompakt enhet som inte bara uppfyller de vanliga kraven vad gäller design och estetik, utan också tar poäng för användarvänlighet och optimerad funktionalitet. Nyheterna utgörs av ett kolfilter som är extremt enkelt att byta ut och ett intelligent användargränssnitt som bara visar de funktioner som behövs vid en given tidpunkt. Tack vare detta självförklarande gränssnitt blir matlagning inget mindre än en upplevelse i sig.
BORAs ledning ligger här
Företagets filosofi om att ständigt utmana konventionella perspektiv spelar en nyckelroll i dess framgångar. BORA är pionjärer inom området köksfläk, har 10 års förstprång och har skapat en produkt som prioriterar kundfördelar, funktionalitet och design. Effektiv fläkt, intuitiv hantering och enkel rengöring har gett varumärket avgörande konkurrensfördelar.
Just för att BORA är ledande inom downdraft och bänkfläktar har varumärket BORA utvecklat sina egna testmetoder för att kunna göra jämförelser. Utvecklarna strävar alltid efter att försöka förbättra såväl sina testmetoder som sina produkter. Företagets eget testlaboratorium skapar en ny trend och är ett avgörande steg mot framtiden.
Bilder FRITZ BECK
Text MARLENE IRAUSEK
Frågar om BORA?