ALLMÂNNA VILLKOR OCH HANTERING AV PERSONUPPGIFTER

Beställning

När du klickar på köp-knappen så ingår du ett avtal med Morten Engebretsen AB. Omgående efter att du gjort din beställning sänds en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är riktig. Om du inte får någon orderbekräftelse, om den på något sätt är felaktig ber vi dig kontakta oss omgående.

För att förenkla eventuella kontakter med vår Kundservice uppmanar vi dig att ha orderbekräftelsen tillgänglig vid kontakter med oss.

Behandling av personuppgifter

Vi är måna om din integritet och behandlar därför personuppgifter på ett varsamt och ansvarsfullt sätt och i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR), och använder dem bara för avsedda ändamål. Vi respekterar alltid våra kunders önskemål gällande hantering av deras personuppgifter så långt det är möjligt och gällande lag tillåter. Vi säljer aldrig vidare dina uppgifter och delar endast med oss av dem till de partners vi anlitar för att fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, t.ex. betalleverantörer och transportörer där deras tillgång till och rättigheter att använda uppgifterna är begränsade till att fullgöra vårt åtagande mot dig som kund. Vi strävar efter att i alla delar av vårt företag ständigt förbättra våra processer och våra system för att förbättra hanteringen och säkerheten av dina uppgifter. När du genomför ett köp hos oss godkänner du att vi hanterar dina uppgifter för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig som kund. Du har alltid rätt att få veta vilka av dina personuppgifter vi hanterar, få dem rättade eller borttagna.

Pris

Priser på Hemsidan är angivna inklusive moms om 25 %.

Betalning

Vid beställning accepterar vi betalning med betal- och kreditkort.

Leverans

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad varierar beroende på typ av varor.

Frakt

Kostnad för frakt tillkommer och betalas av dig. Fraktkostnaden framgår i kassan. Alla priser är inkl. mva. Frakt på kr. 187,50 kommer i tillägg. Gratis frakt för ordrar över kr. 1500,-

Leveranstid

För lagerförda varor är normal leveranstid 5-7 arbetsdagar om varan ska skickas inom Sverige och du har angivit ditt mobiltelefonnummer korrekt, om inget annat framgår i informationen om produkten.

Returvillkor

Som kund ansvarar du för korrekt leveransinformation. Om din order returneras på grund av felaktig leveransinformation ska kunden stå för fraktkostnaden för extra försändelse.

Vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle bara en del av ordern finnas meddelas kunden via email. Vi skickar inte delleveranser, om inte kunden kan tänka sig att betala en ytterligare fraktavgift. Vill du inte vänta får du tillbaka dina utlägg.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Kontakta oss omgående om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

Ångerrätt

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Hemsidan har du därför enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från att du har tagit emot den.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta, se kontaktinformation till vår kundservice längre ner. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du önskar utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel.

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar varan innan ångerfristen gått ut.

Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi har rätt att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten.

Kontakta kundservice!

Vi ber dig säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Packa varan/varorna som du vill returnera, gärna i originalemballaget. Vi värnar om miljön och ser gärna att du använder emballaget i så stor utsträckning som möjligt). Ange ditt ordernummer och kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i lådan.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka dig inom 14 dagar från det att vi mottagit returen. Vi har rätt att göra avdrag för eventuell värdeminskning. Om den totala summan av de produkter som du behåller blir mindre än 600 kr (som är minimum för fraktfritt) kommer vi reducera återbetalningsbeloppet med det fraktbelopp du hade betalat om ordervärdet inte uppnått fraktfritt. Vi kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt vid köpet.

Har du några frågor – kontakta kundservice.

Fel på vara

Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är väsentligt och att vi inte har möjlighet att in skälig tid laga eller byta ut varan. För att kunna bevisa att du har köpt varan på hemsidan underlättar det om du har kvar din orderbekräftelse. Se därför till att alltid spara orderbekräftelsen.

Reklamation

Reklamation av fel i vara samt fel eller dröjsmål i leverans ska till kundservice inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt, felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid. Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post eller brev, kontaktuppgifter hittar du under.

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde upptäckts, samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Morten Engebretsen AB.

Vid godkänd reklamation ersätts du för samtliga dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

Reservation

Morten Engebretsen AB reserverar sig för eventuella uppenbara skriv- eller tryckfel, och kan inte hållas ansvarigt för skada som en följd av sådan felaktighet.

Force Majeure

Morten Engebretsen AB befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.

Kundservice

Om du har några frågor, om något har blivit fel i leveransen eller om du av någon annan anledning önskar nå Morten Engebretsen AB – Kundservice så kan du nå oss på:

Telefon: +46 (0)8 408 824 00 eller + 47 22 47 75 90

Epost: post@engebretsen.no

Kundservice är öppet vardagar 09–16.

Företagsinformation

Morten Engebretsen AS
Box 122
452 23 Strömstad
Sverige